Ja no és qüestió d'una jornada. Ni tan sols de viure conscients tot el mes de març. El feminisme ja és aquí i ara per viure'l cada dia. En aquest sentit, ens hem revisat i un cop rellegit Feminisme és Igualtat veiem aquesta àmplia base i per això aquest 2020 ja parlem de Transfeminisme és Equitat . Entre feminisme i transfeminisme hi ha divergències que ens agradaria deixar molt clares en aquesta ocasió, 'ser dona' segueix sent complex a dia d'avui i aquí va la nostra petita aportació.

Reivindicar o abolir el gènere

El feminisme radical, nascut als EUA als 60, no és una espècie de conspiració misàndrica (com creuen alguns), sinó un corrent que vol eliminar d'arrel totes les desigualtats socials causades pel patriarcat. Aquesta arrel, que per a les anomenades 'radfems' és l'existència mateixa de gèneres, és la que les separa del moviment transsexual feminista consolidat en els 2000, ja que les 'transfems' consideren que l'origen de l'opressió patriarcal no són els gèneres en si sinó el sistema binari rígid 'home/dona' i l'associar els gèneres al sexe. Així que mentre que el transfeminisme vol que hi hagi tants gèneres com identitats existeixin, el feminisme radical vol que no hi hagi cap.

Les transfems consideren que la societat privilegia les persones que s'identifiquen amb el gènere que se li ha assignat al néixer (les persones cisgènere) i a l'ésser un sistema binari només reconeix dos gèneres (home o dona), marginant la resta. Però creuen que el gènere en si no és ni bo ni dolent, sinó una qualitat personal i individual, una categoria neutra que cada persona percep, subjectivament, i no ha de limitar-se a masculí o femení. En un món transfem ideal, de fet, el nombre d'identitats de gènere tendeix a infinit (d'aquí el reconeixement dels gèneres 'no binaris', com intergènere, gènere fluid, bigènere, demigènere, i un llarg etc.).

Fins aquí podem "llegir"

A Fundació Goteo entenem que no solucionarem aquest nus gordià, o al menys no anem a tallar-lo en sec en quatre paràgrafs, però volíem deixar ben clar la nostra postura i així creiem haver-ho transmès donant suport a les següents campanyes en aquesta direcció.

Festival Agrocuir d'Ulloa

El Festival Agrocuir da Ulloa és un esdeveniment per la diversitat sexual i afectiva que se celebra al rural. És de caràcter intergeneracional i reivindica valors com l'ecologisme, el feminisme i la llibertat perquè cadascuna sigui com vulgui ser.
Són dos dies de música, teatre, contacontes, tallers, taules rodones... en el qual convergim persones de tot el món en un ambient de bon rotllo i diversió.

Després de quatre edicions emmarcant el festival a Granxa Maruxa, aquest any van decidir traslladar totes les activitats a espais de la vila de Monterroso, per generar un espai més obert i accessible a través d'una campanya a Goteo.

Festival Teatre Social Con-Vivencias

Per cinquè any consecutiu, l'associació Orbita Diversa va apostar per Con-Vivencias a través del teatre social i de l'artivisme al barri madrileny de Lavapiés - Embajadores, donant suport i visibilitat a projectes escènics inclusius, reivindicatius i socialment compromesos amb la diversitat, amb enfocament feminista, divers-cultural, intergeneracional, LGTBIQ +. Tot això ha implicat molt d'esforç en temps i l'assumpció de riscos econòmics per a un col·lectiu consolidat, però amb les dificultats pròpies de l'area sociocultural.

Amb Con-Vivencias s'aconsegueix crear un projecte col·lectiu que aposta per l'ús de el teatre com a eina per a l'acció social, la promoció de l'equitat i l'aprofitament comunitari dels espais públics de la ciutat.

Dades contra el Soroll

Dades contra el Soroll és una plataforma que combat la desinformació sobre les violències masclistes. A partir de dades estadístiques oficials, transformen nombres en dades visuals que ajuden a comprendre la dimensió d'aquest greu problema social. Com més dades sobre les violències masclistes existeixin, i més visibles estiguin, més detalls hi ha per comprendre la realitat. Difonent les dades de les violències masclistes, es potencia la seva prevenció. És un recurs més per acabar i eradicar la violència contra la dona de la nostra societat.

Fer visible la violència masclista, s'ha convertit en una urgència. És innegable que avui dia hi ha molt soroll sobre aquest tema, però poca claredat i coneixement en detall de la seva dimensió. Una societat que lluita per acabar amb aquesta xacra social, és una societat que parla sobre el problema, que clarifica i aprofundeix en la matèria. No hi ha cap dubte que cal visibilitzar molt més la presència de la violència masclista en la nostra societat per acabar amb aquesta.

SOS Refugiadxs LGTBI

El projecte que presenta KIFKIF ENTRE IGUALS és una resposta a les necessitats de persones que es troben en el procés de sol·licitud de protecció internacional pel fet de ser LGTBI+ a través d'una intervenció integral que comprèn l'allotjament residencial, la realització d'itineraris individualitzats d'inclusió, l'acompanyament en el procés d'asil, l'atenció psicosocial especialitzada, l'aprenentatge de l'idioma espanyol, l'assistència jurídica, i les activitats d'oci que promouen la convivència intercultural.

A diferència dels altres projecte, ja reeixits, aquest segueix en campanya fins al 28 de març i tu pots donar-hi suport avui. Ho aconseguiran? 😜

Banner Credit Image: Fountains for the Baroness, Gwendolyn Audrey Foster