"Tot el que creen les mans expressa alguna cosa, sobretot la personalitat del creador. El mateix 茅s cert per a un vestit. No obstant aix貌, com molta gent hi treballa, el veritable treball 茅s aconseguir que totes les mans que tallen, cusen, proven i broden expressin tot all貌 que vaig sentir." (Christian Dior, 1954)

Christian Dior parlava, amb certa po猫tica, de la moda com d'un m贸n m脿gic i fascinant, que desperta emocions i sap com seduir. Moda i glamur van de la m脿. No obstant aix貌, la manera de produir les peces que comprem a diari tenen molt poc glamour i po猫tica. La ind煤stria de la moda t茅 a veure m茅s aviat amb esclavitud, consum desenfrenat i contaminaci贸. Aqu铆 uns hashtag per estar-ne al tant: #quienhizomiropa #whomademyclothes #slowfashion #zerowaste #ecofashion #ethicalfashion. 鉅

Al 2017 la marca de luxe Burberry va generar $ 3.6 mil milions de d貌lars en ingressos i va destruir 36.800.000 de d貌lars en mercaderia pr貌pia. La ra贸? Ni m茅s ni menys que estrat猫gia per preservar la seva reputaci贸 d'exclusivitat. Els cicles de la moda s'han escur莽at i el model comercial subjacent inclou una pressi贸 tremenda per posar constantment noves mercaderies al mercat. Ja sabem que la major part de la roba que portem es cus molt lluny del nostre Mango de confian莽a, per貌 sabem qui la confecciona i en quines condicions?

A Goteo 馃挦 creiem que contestar a aquesta pregunta 茅s molt important per entendre els models de producci贸 i consum i aix铆 donar suport als m茅s 猫tics i justos. Aquests s贸n uns quants exemples:

馃憵 En #NecesitoRopaLimpia s贸n conscients que, darrere de cada costura s'amaguen l'explotaci贸 laboral i el consum de la roba, per aix貌 es parla de roba bruta. La xarxa Clean Clothes Campaign porta m茅s de 30 anys lluitant amb les persones treballadores de la ind煤stria t猫xtil i del cal莽at per denunciar les seves condicions d'esclavitud i les pr脿ctiques comercials i laborals de les grans marques, i aix铆 aconseguir unes condicions laborals dignes. Els diners recaptats amb la campanya, que es va llan莽ar dins el Canal de Fiare Banca 脠tica, ara en la seva recta final, servir脿 per a continuar la seva tasca.

馃崥 En la mateixa l铆nia de comer莽 just, explorant qui i on es fabriquen les coses que comprem, i quin impacte tenen en el medi ambient, l'equip de Kokonat Bowls van veure clar que volien eliminar el pl脿stic en els productes de parament. Reutilitzant materials naturals, com el coco o el bamb煤. Al maig van llan莽ar un Degoteig per fer un pas m茅s i aix铆 contribuir a millorar la vida de dones de l'脥ndia que pateixen viol猫ncia de g猫nere, a trav茅s d'un treball digne i independ猫ncia econ貌mica.

馃挭 Nukoko: un poblat ple de somriures 茅s un projecte de desenvolupament social, educatiu i sanitari dirigit a un poblat rural especialment a茂llat de Ghana. L'objectiu 茅s millorar la qualitat de vida dels habitants de Aklobotonu, entre altres coses, empoderarando als nens i les dones.

馃崟 Una mica m茅s a prop, Nice To Eat You d贸na resposta a una de les grans paradoxes dels nostres dies: el malbaratament del menjar en un m贸n on una de cada nou persones no t茅 res per menjar. Els seus joves impulsors reemplacen el cercle vici贸s amb una proposta d'economia circular que 茅s un win-win: els comer莽os ofereixen els aliments no venuts a preus redu茂ts, i les persones interessades accedeixen a aquestes ofertes a trav茅s de app.nicetoeatyou.es. Els n煤meros els hi donen la ra贸: en tan sols 4 mesos a trav茅s de la plataforma es van salvar prop d'1 tona d'aliments, evitant generar 700 quilograms de CO2!

馃尡 D'altra banda, l'associaci贸 La Bolina treballa des de La Vall del Lecr铆n per augmentar les oportunitats de les persones migrants i refugiades d'aprendre i ensenyar a conrear aliments i desenvolupar mitjans de vida sostenibles a les zones rurals. Per aix貌, al maig, van llan莽ar Cultivant Futurs.

Per cert, s'acaba de tancar el pla莽 per a presentar projectes culturals de Gipuzkoa en la convocat貌ria de matchfunding META! 2019, aix铆 que abans d'acomiadar-nos volem celebrar amb tu que 38 iniciatives van respondre a la crida! Aviat arribaran m茅s informacions, de moment seguim sumant per a una cultura inclusiva, compromesa i innovadora. 馃挭