El medi rural del nostre país porta dècades sotmès a cada vegada més pressions que estan provocant la contínua deserció d'habitants en les petites poblacions i camps agrícoles. La manca d'oportunitats i de serveis a causa de la transformació de l'economia i la modernització de l'agricultura, fan de l'activitat agrària una pràctica estigmatitzada, en la qual la mà d'obra deixa pas a l'ús de maquinària i empeny a buscar alternatives viables per ocupar a les persones treballadores desplaçades i assegurar uns ingressos que els permetin una vida digna.

La població rural perd 45.000 habitants per any, més del 60% de 8.000 municipis afronta l'extinció demogràfica i la situació va més enllà del nostre territori. A França, per exemple, han sorgit les "bufandes negres", un grup de dones que lluita per salvar l'agricultura, on es comptabilitza el suïcidi d'un agricultor cada dos dies. Per tot això, el Parlament Europeu ja ha aprovat que la despoblació es converteixi en criteri prioritari a l'hora de repartir els fons de cohesió per al període 2021-2027.

Les entitats d'economia social són un agent de desenvolupament vital davant aquesta realitat: anant a cercar el desenvolupament d'oportunitats per crear ocupació, possibilitant que la població romangui al seu territori, estimulant el creixement empresarial i millorant la qualitat de vida dels seus habitants.

En aquest article volem mostrar les oportunitats que generen la presa de consciència del paper de la dona en el món rural, així com la importància d'aquestes entitats d'economia social en la promoció i desenvolupament de les àrees rurals d'una manera sostenible, amb especial atenció a la redistribució, l'equilibri territorial i la cura mediambiental a casa nostra.

Dones en el medi rural, factor clau per frenar la despoblació

Segons dades d'AMFAR (Federació Nacional de Dones i Famílies de l'Àmbit Rural), una població de més de sis milions de dones a Espanya dirigeixen explotacions agrícoles/ramaderes, tenen cura dels familiars dependents i obren la persiana cada dia de petits negocis rurals. Aquestes dones són vitals per frenar la despoblació que amenaça aquests petits municipis.

Mentre que les dones representen el 35,6% del total d'autònoms a Espanya, la xifra ascendeix al 54% en el medi rural i ja representen un 37% del total de perceptors de les ajudes directes de la PAC i el 33% en ajudes concedides en matèria de desenvolupament rural. Sempre hi va haver dones al camp, només que ara comencen a prendre les regnes de les explotacions agràries, en llocs de responsabilitat en cooperatives, en organitzacions professionals agràries o en grups d'acció local.

L'autoocupació en els llocs rurals és una forma de pal·liar la despoblació i, en moltes ocasions, el futur de la població rural i la supervivència dels pobles rau en tal emprenedoria. Per això, la Fundació Goteo posa a disposició la seva plataforma de micromecenatge a la consecució d'aquest primer finançament imprescindible per començar un projecte.

Moltes han estat les iniciatives impulsades aquest mateix any, entre les quals podem destacar:

• Tierra de Nuestras Madres, un projecte de cinema comunitari per donar visibilitat a les expulsions que ocorren en el món rural com a efecte de la globalització.

• Biela y Tierra, amb el seu projecte de difusió d'iniciatives del medi reural mitjançant una ruta en bicicleta de prop de 3.000 km, amb la qual documentar i intercanviar experiències amb productores i consumidores sostenibles, mostrant iniciatives reals dels nostres territoris així com alternatives per afrontar els desafiaments a què ens enfrontem com a societat.

• Muuhlloa, cooperativa formada per cinc dones a la comarca d'Ulloa, amb la finalitat de recuperar granges familiars en decadència i elaborar productes amb llet de vaca acabada de munyir per a la completa conservació dels seus nutrients així com la recuperació i comercialització de plantes i productes tradicionals de Galícia .

Economia Social i Solidària en el Medi Rural

Estem vivint aquests darrers anys un afortunat enlairament de l'Economia Social i Solidària (ESS) a tot el territori. Diverses fires de Mercat Social van creant-se i consolidant-se. I no només en les grans ciutats, per conscienciar de la greu situació, sinó també en zones clau del medi rural.

Les eines que ofereix l'ESS poden derivar-se dels seus sis principis fundacionals: equitat, treball, sostenibilitat ambiental, cooperació, absència de finalitats lucratives i compromís amb l'entorn. Aquesta forma d'entendre la gestió dels recursos d'una manera més democràctica i sostenible ens sembla avui dia tan òptima i eficient com necessària. Les entitats que practiquen l'ESS en el medi rural i que treballen en xarxa compartint objectius i maneres de fer amb altres entitats són cada vegada més i, en molts casos, sense ser-ne conscients o sense haver-se unit encara a les xarxes del territori.

Des d'aquí fem una crida a que integrants de l'ESS i persones properes a ella compartim tant mitjans com fins i ens posem a treballar juntes per afavorir el coneixement de l'ESS com una via d'accés a l'activitat econòmica que genera importants beneficis socials des i per al medi rural.

Per la nostra banda, ens agradaria visibilitzar alguns projectes de gran impacte com són:

• REAS Xarxa de Xarxes d'Economia Alternativa i Solidària, qui va confiar en nosaltres per cofinançar la renovació de la plataforma web i és l'associació confederal composta per 18 xarxes (14 territorials i 4 sectorials) que agrupen més de 500 entitats i empreses. La base comuna i identitat de REAS és la Carta de Principis de l'Economia Solidària que recull els citats sis grans principis. REAS té com a missió fonamental promoure l'Economia Solidària com un instrument al servei de la sostenibilitat de la vida, on les persones i el medi ambient estiguin per sobre d'altres interessos.
  • XES, Xarxa d'Economia Social de Catalunya, organitzadora de la Fira d'Economia Solidària de Catalunya FESC, on la Fundació Goteo ha donat múltiples xerrades analitzant l'impacte de les convocatòries matchfunding i de com les iniciatives que s'han finançat estan canviant la ciutat) i forma part concretament de la xarxa local de Sant Andreu, que és on se situa la nostra oficina de Barcelona, juntament amb altres agents actius del districte, com Ateneu L'Harmonia, Fundació Trinijove, Menjador de Ca La Rosa SCCL, BitLab o La Tremenda, entre d'altres.
  • FSMET2020, serà la primera trobada internacional del Fòrum Social Mundial de les Economies Transformadores, impulsat per REAS, RIPESS i la XES. La primera cita dels grups de treball va ser l'abril passat, donant-se cita més de 500 agents de les economies transformadores, xarxes i moviments a nivell local i internacional. L'objectiu en aquesta passada cita va ser reconèixer a cada agent, establir els reptes compartits sobre els quals debatre i dialogar sobre el procés cap al 2020, any de celebració del FSMET a Barcelona. Serà llavors quan es reuniran més de 10.000 persones dels cinc continents per compartir experiències de múltiples iniciatives que a nivell mundial estan construint una alternativa real al sistema econòmic i financer actual. La magnífica fotografia amb la qual il·lustrem aquesta trobada va ser realitzada per Carlos Juan Martínez - Coop. Bruna i aquí us deixem l'enllaç de la Memòria d'aquestes primeres jornades, la lectura de la qual us recomanem.

La nostre missió a través dels ODS i les Petjades Eco-Social-Demo

A Fundació Goteo sabem que qui molt abarca, poc estreny. Així que vam decidir concentrar els ambiciosos 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible en 3 Petjades, a manera de categories, per mostrar de forma més senzilla la nostra missió: la promoció d'iniciatives que busquen un impacte i transformació social des de diferents perspectives, estratègies i àmbits, passant per cooperatives de consum, causes activistes, creacions audiovisuals compromeses o R + d tecnològic, sempre amb focus en els processos col·laboratius i ciutadans.

Com es pot veure en el gràfic, el desenvolupament rural i l'economia solidària segueixen un camí cap la millora de la nostra petjada com a societat en cada un d'aquests tres aspectes. És per això que tots i cadascun dels projectes en la nostra plataforma de micromecenatge o crowdfunding compleixen amb diversos d'aquests ODS.

Des del mateix moment en què formes part de la comunitat Goteo i ens proposes la teva idea per aportar a la millora de la nostra societat, apareixerà al formulari com a suggeriment tots aquells reptes i objectius que es planteja en el teu projecte. Recorda, també, que el nostre compromís social es fonamenta en encoratjar i promoure la constitució d'aliances eficaces en les esferes pública, públic-privada i de la societat civil, aprofitant l'experiència i les estratègies d'obtenció de recursos de les associacions, així que no oblidis seguir-nos a la nostra xarxes socials FB, IG, TW i LI per conèixer de primera mà quan s'iniciïn noves convocatòries de Matchfunding, on les aportacions rebudes pels teus donants arriben a valer el doble, gràcies al suport d'institucions.