Ja fa molts anys que estan a les nostres ciutats. Poderoses aplicacions en els nostres telèfons que ens permeten transport privat (Uber), habitatge ocasional (Airbnb) o lliurament a domicili de qualsevol producte a la venda en locals (Glovo). I mentre hi ha qui no són conscients o no volen veure la seva responsabilitat, amb el seu ús depreciem els drets laborals, dificultem l'accés a un habitatge digne i sostenim la turistificació de les ciutats.

La solució no passa per demonitzar la tecnologia que ho permet sinó a fer palès el model econoómico que hi ha darrere i visibilitzar possibles alternatives. Alternatives que ja existeixen, com SomMobilitat, Mensakas i FairBnB, entre moltes altres. A l'empresa privada que maximitza el benefici, posa el capital en el centre i creix a costa de l'abús laboral se la pot combatre amb les cooperatives usuàries de codi obert i constructores de comunitat: el cooperativisme de plataforma.

Economies de plataforma: extractiva vs cooperativa

Sabem que les noves tecnologies faciliten la interacció de grups distribuïts de persones tant per compartir com per col·laborar en el consum i producció de béns. És en els grans nuclis de població, en les principals ciutats, on més plataformes sorgeixen i més valor creen. De fet, només a Catalunya hi ha més de 1300 plataformes que ofereixen més de trenta tipus de productes i serveis.

Per conèixer millor la diferència entre el que entenem com a capitalisme de plataforma (economia de plataforma extractiva) i cooperativisme de plataforma, ens sembla il·lustratiu comparar Glovo amb Mensakas. En el primer cas, Glovo és una empresa fundada a través de la recaptació de 30 milions d'inversió de fons estrangers que es van sumar als 7 que ja tenia d'inversors espanyols: de Seaya (el fons de Beatriz González, la filla del president de BBVA), diners públics d'ENISA i l'Institut Català de Finances i diversos 'business angels' del sector. Tal empresa basa la seva activitat en el fet de disposar d'una gran quantitat de possibles "empleats" per absorbir la demanda, però no els tracten com a tals. Al contrari, els considera "no empleats", col·laboradores autònomes o treballadores independents. D'aquesta manera poden externalitzar tant els mitjans de treball (les treballadores aporten els seus propis vehicles) com els riscos i els costos de les prestacions socials. Això vol dir que aquestes empreses no han de contribuir a l'assistència sanitària, l'assegurança d'atur, la cobertura d'accidents o la seguretat social.

A l'altra banda del riu tenim a Mensakas, cooperativa creada el maig del 2017 per les repartidores i repartidors d'empreses com Deliveroo, Glovo o UberEats qui van unir forces per crear la plataforma RidersXDerechos amb el propòsit de defensar els seus drets laborals, vulnerats per aquestes companyies a l'obligar-los a exercir com a falsos autònoms ia patir unes condicions precàries, a més d'acomiadats com a represàlia per les vagues, denúncies o manifestacions. El seu finançament va ser a través d'una campanya de crowdfunding o micromecenatge a Goteo mitjançant la qual van aconseguir gairebé 19.000 euros, que es van sumar a altres 60.000 obtinguts de subvenció per a projectes empresarials de la Generalitat.

Mentre en el cas de Glovo tots els beneficis obtinguts per pràctiques capitalistes i extractives reverteixen en les empreses inversores, en Mensakas reverteixen directament en les persones sòcies treballadores: la seva activitat està enfocada en clients amb responsabilitat social i sensible als drets laborals, mentre les persones treballadores gaudeixen de la seva nòmina, segur i sous dignes.

L'ús del terme "economia col·laborativa" per part de les grans empreses extrtactivistes no és anedóctico ni casual, és intencionat i causal: volen deixar aquesta impressió en les persones usuàries per ocultar bé les condicions laborals en les plataformes de servei (com en Glovo) , bé els excessos de grans propietarixs a les plataformes de lloguer (com en Airbnb, on hi ha empreses amb més d'una desena de propietats llogant habitacions)

Treball digne, copropietat i cogovernança

Està clar que aquesta forma d'entendre l'economia, la plataformización de l'economia basada en l'explotació laboral, de dades i de capital, ha arribat per quedar-se i la nostra responsabilitat és aturar el cop d'aquestes empreses que accentuen la turistificació fent fora la gent de les seves cases, creant dark kitchens on multinacionals elaboren els seus productes de menjar ràpid sense control i milers de persones veuen esbiaixats els seus drets laborals. Per a això és necessari donar a conèixer els procomuns oberts, el cooperativisme de plataforma i organitzacions descentralitzades basades en economia social i coneixement obert, entre els nostres olectivos i associacions. És hora de donar suport a iniciatives locals i globals basades en l'autogestió, d'impacte positiu i sota formes empresarials cooperativistes.

Com ens expliquen a [El Salto Diario] (https://www.elsaltodiario.com/economia/montamos-una-cooperativa-de-plataforma) el cas de La Pájara Ciclomensajería és exemplar: van abandonar els seus treballs en plataformes d'economia extractiva per treballar en xarxa, es comuniquen amb els seus col·laboradors a través d'una aplicació mòbil promoguda per CoopCycle (plataforma de codi obert per ciclomensajería en la qual són copropietaris i codesenvolupadors) i comparteixen informació i bones pràctiques amb altres 21 cooperatives de repartiment que funcionen amb el mateix programari a França, Espanya, Bèlgica, Regne Unit i Alemanya.

Degoteig és cooperativisme de plataforma

Com bé sabreu, Goteo és molt més que una plataforma de crowdfunding cívic i col·laboració al voltant de iniciatives ciutadanes, projectes socials, culturals, tecnològics i educatius. Després de la plataforma ha una fundació sense ànim de lucre i un equip multidisciplinari des del qual desenvolupem eines i serveis de co-creació i finançament col·lectiu, amb la missió comuna vinculada sempre a principis de transparència, progrés i millora de la societat.

Dissenyem i creem eines Open Source, tant tecnològiques com metodològiques, que promouen la transparència, el coneixement obert i el lliure accés a la informació, per contribuir a crear xarxes més col·laboratives i ètiques. Traslladem valors de la societat civil a l'esfera institucional, participant i contribuint a la creació i adaptació de polítiques públiques perquè les institucions entenguin la seva importància, facilitin i estimulin l'autoorganització i participació ciutadana.

Diverses iniciatives en aquest sentit han confiat en la nostra trajectòria per llançar les seves iniciatives gràcies a l'impuls de la suma de les seves comunidades i la nostra. Per destacar un parell, tindríem [Som Mobilitat] (https://www.sommobilitat.coop/es/) en mobilitat elèctrica compartida per a comunitats locals que va cofinançar el seu primer vehicle amb nosaltres, estant avui dia presents en dotze municipis amb més de 200 cotxes elèctrics socialitzats i [Fairbnb] (https://www.goteo.org/project/fairbnbcoop) en allotjament alternatiu que va llançar campanya per promocionar a nivell europeu la seva plataforma de lloguer de pisos per a temporades curtes de la qual només formen part allotjaments ètics i la governança està basada en la presa de decisions de forma distribuïda.

A què esperes per migrar de plataforma, difondre l'alternativa i, qui sap, llançar tu la propera? Aquí estarem per donar-te suport!